| Symulacje akustyczne
 
              "Wpływ kształtu
                  pomieszczenia oraz użytych materiałów wykończeniowych na jego
                  właściwości akustyczne
                można badać za pomocą jednej z trzech metod: falowej,
                geometrycznej i statystycznej. Każda z nich pozwala badać inny zespół cech
                  pola, zaś zastosowane łącznie pozwalają przewidzieć właściwości
                  akustyczne
              pomieszczenia z dokładnością wystarczającą dla celów projektowych" (A.Kulowski;
              Akustyka Sal, 2007)               Wykonanie
              dobrej symulacji akustycznej polega na świadomym, prawidłowym wykorzystaniu
              wszystkich trzech wymienionych w powyższym cytacie metod analizy
                  pola akustycznego, tj. falowej, geometrycznej i statystycznej.
                  Na
                    potrzeby przeprowadzenia symulacji akustycznej budowany jest
                    trójwymiarowy
                  model geometryczny obiektu. W dalszym etapie wykonywana jest
                    wizualizacja 3D w celu zaprezentowania zdefiniowanego modelu
            w formie graficznej. Kolejnym krokiem w trakcie
                wykonywania dobrej analizy jest modelowanie akustyczne polegające
                na zdefiniowaniu
                  parametrów
                      akustycznych
                      płaszczyzn i obiektów znajdujących się wewnątrz modelowanego
                obiektu. 
 Następnie modelowaniu podlegają
              źródła dźwięku, czyli system nagłośnienia i naturalne źródła dźwięku.
              W przypadku głośników uwzględnia się
              sposób montażu, oś i kierunek promieniowania, wysterowanie oraz
              charakterystyki kierunkowe i częstotliwościowe. Mając źródła dźwięku
              przystępuje się do zdefiniowania płaszczyzn i punktów odsłuchu,
              które w dalszej
              kolejności
            stanowią gówny obszar prowadzonych badań i symulacji akustycznych.            
             W wyniku przeprowadzonej
              symulacji i jej analizy otrzymywane są między innymi następujące
            parametry i charakterystyki: 
 
              
                
                                Czas pogłosu RT, Local RT Time (Local
                  Decay Time)
                                      Poziom natężenia dźwięku bezpośredniego Direct SPL
                                      Poziom natężenia dźwięku
                    Total SPL
                  Współczynnik dźwięku bezpośredniego do pogłosowego
                        D/R
                            Ratio oraz Critical Distance
                  Przejrzystość dźwięku
                        (Clarity) C7, C50, C80 i dla dowolnego t
                  Reflektogramy
                        i inne wykresy np. Waterfall, 3-D Hedgehog
                  Odpowiedź impulsowa
                        IR i częstotliwościowa FR
                  Nakładanie charakterystyk głośników
                        - Lspk Overlap
                  Propagacja dźwięku - Arrival Time i
                                                  ITD Gap
                  Utrata wyrazistości
                        spółgłoskowej ALcons
                  Współczynnik zrozumiałości
                                                          mowy RASTI
                  Rozkłady
                         parametrów na płaszczyźnie
                  odsłuchu
                  Rzuty
                        charakterystyk głośników na
                        płaszczyzny (ściany
                                                                      pomieszczenia
                    i inne płaszczyzny)    W celu osiągnięcia maksymalnej
              zgodności symulowanej akustyki z rzeczywistą powyższe parametry
              i charakterystyki są wyznaczane
              z wykorzystaniem zaawansowanej obliczeniowo geometrycznej metody
              odbić wielokrotnych (ray tracing). Warto zaznaczyć, że duża część
              wyników symulacji zostaje zobrazowana z wykorzystaniem trójwymiarowej
              wizualizacji w formacie OpenGL, co poprawia ich czytelność i ułatwia
            dalszą analizę.   Jednym z bardziej interesujących
              wyników symulacji jest auralizacja dźwięku - wirtualny odsłuch
              pomieszczenia polegający
                na generowaniu
                dźwięku z wykorzystaniem wyznaczonej obliczeniowo odpowiedzi
              impulsowej, dzięki czemu mamy możliwość "usłyszenia" zadanego
              dźwięku w pomieszczeniu,
                które istnieje tylko "na papierze", a dokładniej - w pamięci
              komputera.
              
		   O programie
		      EASE&AURA >> |